אפטות פצעים בחלל הפה

לא ברור לחלוטין מה גורם להופעת אפטות, פצעים פתוחים קטנים בחלל הפה. יתכן שהסיבות חיסוניות, תזונתיות, הורמונליות או נפשיות, אך טיפול מושלם טרם נמצא

זה שורף, זה מציק, זה מופיע כשאתם בלחץ, בגלל חומציות יתר, בגלל מחסור בהורמונים או בוויטמינים ואף אחד לא יכול ממש להסביר את זה. כמעט 25% מכלל האוכלוסייה סבלו או יסבלו מהתופעה מוכרת של אפטה פצע קטן ופתוח בחלל הפה. מה עושים עם זה והאם ניתן למנוע את התופעה?

חלל הפה הוא פעמים רבות מקור בלתי אכזב לסוגים שונים של פצעים ומחלות. בהקשר זה אחד מפצעי הפה השכיחים ביותר הוא האפטה. האפטה היא בעצם סוג של כיב בעל צורה מעוגלת ומתוחמת היטב. לכיב זה ישנו מרכז נימקי, שלו גוון אפור ושוליו מורמים מעט ובעלי מעין "הילה" אדומה. האפטה עלולה להופיע בכל הרקמות הרכות של חלל הפה למעט החניכיים ואזור החך הקשה. האפטה גורמת לכאב רב בעת מגע עם הלשון והשיניים ומקשה על האכילה והשתייה, בעיקר כאשר מדובר במזון ומשקאות מתובלים, חמוצים, חריפים או מלוחים. לעיתים האפטה עלולה להקשות גם על הדיבור בשל מיקומה.

לחץ מאיץ את התופעה

האפטה היא אחת התופעות השכיחות ביותר בכל פלחי האוכלוסייה, אם כי בגיל הילדות והנעורים היא אף שכיחה יותר ומגיעה ל-50%. שכיחות התופעה היא עד 25% באוכלוסייה הכללית, ובקבוצות מסוימות, כגון סטודנטים, השכיחות עולה לכדי 50%, זאת בעקבות מתח וחרדות בעיקר בתקופות הבחינות. במצבים קשים יכולות להופיע מספר אפטות בפה בו זמנית.

ברוב המקרים לא ידוע מדוע מופיעות האפטות בריריות חלל הפה. כיום מקובל לחשוב כי האפטות מופיעות אצל אנשים עם פגם במערכת החיסונית, זאת מכיוון שנמצא כי אצל הסובלים מאפטות חוזרות בפה קיימים נוגדנים עצמיים (אוטואימוניים) לרירית הפה וכן ריכוז גבוה של תאי דם לבנים (לאוקוציטים) בתוך הכיב עצמו. דהיינו, שיבוש זמני של מערכת החיסון הגורם לנוגדנים לתקוף את תאי רירית הפה.

הסברה המקובלת ביותר לעניין זה מתייחסת ל"סטרס", לחץ נפשי וטראומה כמאיצים את הופעת האפטות עקב השפעתם על ירידת התנגודת החיסונית. בהקשר זה, גם נשיכה מקרית של רירית הפה עלולה לגרור אחריה הופעת אפטה בפה.

השפעה אפשרית נוספת על הופעת אפטות היא המצב התזונתי של האדם. אצל הסובלים מאפטות חוזרות נמצא כי קיים מחסור בוויטמינים כגון B12 ו-B1,חומצה פולית, אבץ וברזל.

גם לשינויים הורמונליים או רגישות לחומרי מזון, כגון שוקולד וגלוטן, ישנה השפעה על האפשרות להופעת אפטות. בנוסף, קיים מרכיב גנטי שנזכר במחקרים שונים אשר יוצר במשפחות מסוימות את הנטייה להופעתן של אפטות בפה. אפטות עלולות להופיע כסימנים למחלות שונות כגון קרוהן, דלקות בטן ואחרות וכן כתופעת לוואי של טיפולים כימותרפיים אצל חולי סרטן.

הטיפול באפטות

ישנם מעט מאוד טיפולים יעילים באפטות. הטיפולים הם ברובם מקומיים – שטיפות פה בתמיסות חיטוי ומשחות שונות. תפקידם העיקרי להקטין את מספר החיידקים בחלל הפה תוך שמירה על היגיינה אוראלית. עבור אלו הסובלים מאפטות חוזרות, זהו טיפול מניעתי שמסייע להפחתה בהישנותם של אירועי האפטות.

טיפולים מקומיים נוספים הם מריחת משחות המכילות קורטיקוסטרואידים, מן הורמונים סטרואידים המסייעים להקלה על הכאב. המשחה "נדבקת" לאפטה ומפחיתה לזמן קצר את אי הנוחות והכאב.

לאנשים הסובלים מרגישות יתר תזונתית מומלץ לנהל יומן תזונה על מנת לברר מהו המקור התזונתי שבעקבותיו מופיעות האפטות. בהקשר זה, לרוב מומלץ למטופלים אלו להימנע ממזונות המכילים שוקולד, חומצות שונות ומזונות המכילים חומרי צבע משמרים. בהקשר זה, ישנה דעה רווחת כי חלב עיזים לא מפוסטר המגיע ישירות מעטיני העיזים יעיל לטיפול באפטות, למרות שאין לעניין הוכחה מדעית. בהקשר זה חשוב לציין כי חלב לא מפוסטר עלול לגרום לזיהום במערכת העיכול, ולכן אין מדובר ב"טיפול" מומלץ. במקרים קשים במיוחד קיימת האפשרות למתן טיפול תרופתי בכדורים. תרופות אלו גם הן יהיו ממשפחת הקורטיסטרואידים.

אפטות בפה הן תופעה נפוצה ודי מטרידה. מכיוון שהסיבות להופעתה אינן חד משמעיות או ברורות, הרי שהטיפול המניעתי אינו בהכרח יעיל או מסייע במאת האחוזים, כאשר הוא ניתן. עם זאת, עדיין יש מה לעשות בנידון, ואם התופעה חוזרת ונישנת וממש מפריעה לאיכות החיים, ניתן בהחלט לפנות לגורם מקצועי על מנת לבדוק מה ניתן לעשות בנידון.