חרדה מטיפול שיניים

מזרקים משתקים אתכם? רופא השיניים מאיץ לכם את הדופק? המחשבה על הרדמה כללית מעוררת בכם פחד מוות? 10%-15% מהאוכלוסייה סובלים מפוביות הקשורות לרפואה שגורמות להם לדחות אפילו טיפולים דחופים.

מתברר שחוץ מלדבר על זה יש עוד הרבה מה לעשות | שיר-לי גולן

חרדה מטיפולי שיניים

לפי הסטטיסטיקה כרבע מהאנשים סובלים מחרדה קשה מטיפולי שיניים ומגיעים לרופא השיניים רק כשהמצב כבר בלתי נסבל. לדברי פרופ' שלמה ברק, מנהל המכון לרפואת שיניים וכירורגית פה ולסת ב-"הלל יפה", חרדה מרפואת שיניים המכונה "דנטופוביה" נובעת פעמים רבות מחוויה טראומטית שעבר המטופל בילדותו; למשל, טיפול שיניים שבוצע ללא הרדמה מקומית או טיפול שבוצע בניגוד לרצונו כילד ועוד.

"החרדה הזאת עלולה לגרום למטופל להימנע מטיפולי שיניים, ולכן להגיע למצב של הזנחה משמעותית שתגרור אחריה מספר רב יותר של טיפולי שיניים או טיפולים שיהיו מורכבים ויקרים יותר. לחרדות תורמים גם רעש המקדחות, הריח החריף האופייני לחומרים במרפאה, מראה מזרק האלחוש, פחד מדם וממכשירי הקידוח התלויים מעל כיסא הטיפולים, כשלאלו מתלווה תחושת איבוד השליטה האישית של מטופל כתוצאה מישיבה עם פה פתוח לרווחה וביצוע פעולה רפואית במקום כה אינטימי בגוף. הדבר עלול ליצור חוסר אונים וחרדה שאינם בהכרח הגיוניים, אך לחלוטין קיימים. בזמן התקף חרדה כזה המטופל סובל מכאבי ראש ומסחרחורות, מדופק מואץ, מהזעה ומיובש בפה, מנשימה מואצת ולעתים אף מהרגשת חנק", הוא מתאר.

לדבריו, ניתן בהחלט לצמצם גם את החרדה הזאת. גם במקרה הזה, כאמור, כדאי להתחיל משיחה. בפגישת ההכרות לפני הטיפול ייתן הרופא למטופל הסבר על הטיפולים הצפויים, על המכשירים שבהם ישתמש וכדומה. בנוסף, ניתן להיעזר בגז צחוק המעלה את סף הכאב אצל המטופל ויוצר אצלו תחושה של ריחוף ורוממות רוח.

דרך אחרת להקל על המטופלים היא ביצוע הרדמה חלקית בעזרת תרופות מטשטשות שהמטופל מקבל לפני הטיפול ובמהלכו. במקרים קשים ניתן לבצע את טיפולי השיניים בהרדמה כללית. טיפולים אלה ניתנים לסובלים מחרדה דנטלית קשה או למי שזקוק לסדרת טיפולים ארוכה במיוחד שקיים חשש שלא יתמיד בה אם לא תתבצע בפגישה אחת.

 

כך תתמודדו:

  1. מומלץ להתחיל את טיפולי השיניים בגיל מוקדם, רצוי בגיל שנתיים, אצל מומחה לטיפול בילדים.
  2. הקפידו על בדיקות שיניים תקופתיות ואל תגיעו למרפאה רק כשכבר כואב.
  3. דברו עם הרופא על החרדות. רצוי לקבוע פגישה מקדימה שבה תקבלו מידע על הטיפול והמכשירים השונים.
  4. היעזרו באמצעי הרגעה (גז צחוק) או אלחוש – הרדמה מקומית או כללית.