מחט נתקעה בלחי – רופא שיניים יפצה מטופל

הלקוח נאלץ לעבור ניתוח דחוף ומאז סובל מהגבלה בתנועת הלסת ומהפרעת הסתגלות נפשית. בית המשפט קבע שהוא יפוצה בכ-215 אלף שקל

 Y NET עו"ד עבד עודה | פסק דין פורסם:  05.11.20 , 05:35

בית משפט השלום בחיפה קבע לאחרונה שרופא שיניים יפצה בכ-215 אלף שקל מטופל משום שבמהלך הזרקת חומר אלחוש נשברה המחט בפיו, נתקעה בלחי שלו וחולצה בניתוח דחוף בבית החולים רמב"ם. השופט יואב פרידמן קבע שהמקרה נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית

האירוע התרחש ב-2016. הרופא הבחין שחלק מהמחט של זריקת ההרדמה נשבר והפנה את המטופל, אז בן 35, לצילום שגילה כי חלק ממנה נשאר תקוע עמוק בתוך הלחי לכיוון הגרון. הרופא הסיע אותו לבית החולים, שם בוצע ניתוח חילוץ דחוף שלאחריו נשאר המטופל עם הגבלה בתנועת הלסת.

בתביעת רשלנות רפואית שהגיש נגד הרופא וחברת הביטוח שלו "שור סוכנות לביטוח מורשית לויידס בישראל" הוא ביקש פיצויים על הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהחדרת המחט הרשלנית. לדבריו, הוא סובל מכאבים, אי נוחות, לא יכול לאכול על האש וגרוע מכל, התפתחה אצלו הפרעה נפשית שפגעה בתפקוד שלו וגרמה לקרע במערכת היחסים עם אשתו.

מטעם הנתבע נטען מהצד השני שככל שנגרמו לתובע נזקים יש לבחון את הרשלנות של בית החולים בניתוח. לדבריו, מדובר בסיכון נדיר אבל ידוע שבו טיפל באופן מיידי כרופא סביר.

מומחים בתחום הפה והלסת מטעם הצדדים ומומחה שמונה מטעם בית המשפט הסכימו כי לתובע נגרמו 20% נכות רפואית עקב המקרה. עם זאת, המומחה מטעם בית המשפט שלל כל אפשרות שבית החולים התרשל בניתוח.

בתחום הנפש התגלעה מחלוקת בין המומחה מטעם התובע שסבר שנגרמה לו 20% נכות בתחום הנפשי בשל הפרעת הסתגלות לבין המומחה מטעם ההגנה שלא מצא שהתובע סובל מהפרעה נפשית כלשהי שקשורה לאירוע.

השופט יואב פרידמן קבע כי מהראיות והעדויות של המומחים עלה כי הרופא אחראי למצבו של הנתבע, והנכות שלו היא תולדה של שבירת המחט שנותרה תקועה בלסת וחייבה ניתוח.

הוא דחה את הטענה שמדובר בסיבוך מוכר וכתב: "המילה 'סיבוך' אינה מילת קסם שיש בכוחה להדוף כל טענת התרשלות. יש אכן סיבוכים שעשויים להתרחש גם בידיים מיומנות, ושעצם התרחשותם אינה מלמדת על התרשלות בביצוע. ויש מקרים, נדירים יחסית, אך קיימים, בהם ניתן להסיק מאופן גרימת הנזק בצירוף העדויות, כי אכן יסודו בהתרשלות שבביצוע".

במקרה הזה כל המומחים הסכימו שמדובר במקרה נדיר, ולפיכך לא ניתן להתייחס אליו כסיבוך מוכר. השופט קבע כי כפפי שהתרשם המומחה מטעם בית המשפט היה כאן כשל בביצוע, אם בשל תנועת פיתול ואם עקב הפעלת כוח לא מתאים שגרם לשבירת המחט. גם לרופא מיומן, סיכם השופט, יכולה לקרות תקלה עקב התרשלות נקודתית.

באשר לסכום הפיצויים, השופט קבע לתובע 28% נכות שכוללת את ההגבלה הפיזיולוגית והפרעת הסתגלות נפשית. עם זאת, הוא קבע כי הנכויות לא גרמו לתובע נכות תפקודית משמעותית והפיצויים לפיכך נפסקו בעיקרם על הכאב, הסבל והפגיעה באיכות החיים ולצורך כיסוי הוצאות רפואיות ונסיעות.

בסך הכול חויבו הרופא וחברת הביטוח לשלם לתובע פיצויים של 174 אלף שקל בתוספת 41,421 שקל עבור שכר טרחת עו"ד ואגרת בית משפט וכן הוצאות מומחים