רפואת הפה

גברת כהן מרגישה בזמן האחרון יובש בפה. ההרגשה מאוד לא נוחה. היא מתעוררת בלילה עם תחושת צורך ללגום מים, ובדרך כלל מרגישה שהלשון נדבקת לחיך.

מר ישראלי מוטרד מפצעים בפה שבאים והולכים ומונעים ממנו לאכול מאכלים חריפים וחמוצים, לפעמים הפצעים גורמים לו לכאב וסבל רב.

אצל גברת לוי הופיעו בזמן האחרון כאבים ""מנדנדים" בלחי הימנית. בבדיקת שיניים לא התגלתה שום בעיה אבל הכאב ישנו ומפריע לתפקוד היומיומי.

מר גלעדי עבר התקף לב לא מזמן ואיתרע מזלו והוא גם זקוק לטיפולי שיניים. רופאי השיניים לא ששים לטפל בו במצבו הנוכחי.

אלו רק חלק מהדוגמאות של מתרפאים שעלולים להזדקק לעזרתה של מרפאת רפואת הפה. מטרת רפואת הפה  היא לתת מענה לבעיות רבות הקשורות לפה שרופאי השיניים לא רגילים לטפל בהן.

מה הבעיות הללו?

בעיות של הרקמות הרכות של חלל הפה:

חלק מהבעיות הללו הן ביטוי למחלה או למצב לא תקין בגוף. יש מספר מחלות עור שמופיעות בפה ובאחוז מסוים מהמקרים המחלה תופיע בפה לפני שתופיע בעור או מבלי שתופיע בעור בכלל.

לפעמים הנגעים בפה אינם מורגשים על ידי המתרפאים ויתגלו רק לאחר שרופא השיניים או שיננית ישימו לב לנוכחותם.

זיהומים שנגרמים על ידי חיידקים, נגיפים ופטריות יכולים גם הם להתבטא בחלל הפה וחלקם עלולים להופיע בצורה שקטה מבלי שהמתרפא ירגיש בכך.

וכמובן ישנם גם השינויים המקומיים של הרקמות הרכות של חלל הפה, כגון שינויים בציפוי חלל הפה או גידולים. הביטוי של מצבים אלו מגוון למדי ויכול להופיע בשינוי בצבע, תפיסות (נפיחות), פצע ועוד.

שינויים בתחושות בחלל הפה:

שינויים אלו יכולים להיות שונים ומשונים: אנשים יכולים להתלונן על פה יבש, פה שורף, שינויים בתחושה בטעם ועוד. במקרים רבים אפשר להגיע לשורש הבעיה, לדוגמה: תפקוד לקוי של בלוטות רוק, פטריה, חוסר בברזל או בויטמינים בדם. לצערנו יש גם מקרים רבים בהם סיבת התלונות אינה ברורה ולכן הטיפול גם קשה יותר. לפעמים מצבי דכאון וחרדה יכולים להתבטא על ידי שינויים בתחושות בחלל הפה.

כאבי פה ופנים:

כאשר סיבת הכאב היא מחלה של שן או חניכיים, טיפול שיניים רגיל עשוי לפתור את הבעיה. הקושי מתעורר כאשר הכאבים נגרמים מבעיות מפרקים, שרירים, עצבים ואחרים. במקרים אלו האבחנה לא תמיד קלה וכתוצאה מכך גם הטיפול עלול להיות ממושך וחלקי בלבד.

טיפול שיניים אצל המתרפאים עם בעיות בריאות משמעותיות:

ככל שהאוכלוסייה מזדקנת ישנם יותר אנשים שסובלים מבעיות רפואיות הדורשות התייחסות מיוחדת בעת טיפול שיניים. מדובר בעיקר במתרפאים עם מחלות לב, סכרת לא מאוזנת, אי ספיקת כליות, בעיות קרישת דם ואנשים שעברו טיפול נגד סרטן והשתלות שונות (לא כולל השתלות שיניים). מתרפאים אלו זקוקים לעתים לטיפול תרופתי מכין לפני טיפול השיניים ולטיפול שיניים בתנאים מיוחדים.

רפואת הפה היום:

היום יודעים יותר מבעבר על דרכי טיפול ביובש פה, אפטות (סוג של פצעים בחלל הפה), פמפיגוס (מחלת עור שפוגעת בחלל הפה) ועל גילוי מוקדם של סרטן חלל הפה ומעקב אחרי טיפול בו.

אחת הדוגמאות הינה נגעים בחלל הפה המופיעים אצל אנשים שנדבקו עם נגיף האיידס. לחולים במחלות קשות היו מציעים בעבר כטיפול שיניים יחידי עקירות ותותבות נשלפות. היום יודעים לטפל בהם באופן שמרני יותר וגם חולים אלו יכולים להנות משיניים טבעיות.

רפואת הפה עדיין רחוקה ממיצוי הפוטנציאל הטמון בה, אבל היא צועדת לכוון הנכון. הגברת מודעות הציבור לקיום רפואת הפה תסייע רבות להתפתחות המקצוע ולשיפור בריאות הפה של האוכלוסיה.