חריקה או הידוק של שיניים

חריקת שיניים או הידוק של שיניים ( "ברוקסיזם"), נובע כתוצאה מפעילות בלתי רצונית של שרירי הלעיסה. התופעה נפוצה בעיקר בשעות הלילה אך לעיתים מתפתח הרגל בלתי רצוני של הידוק שיניים וחריקת שיניים גם בשעות היום.

הסיבה העיקרית להתפתחות הרגל בלתי רצוני של הידוק וחריקת שיניים לילית נובעת כתוצאה ממתח נפשי.

בזמן הידוק או חריקת שיניים השיניים העליונות נסגרות בחוזקה כלפי השיניים התחתונות והשיניים מתחככות ביניהן, חיכוך השיניים נגרם עקב כווץ חזק של שרירי הלעיסה.

חריקת שיניים במהלך השינה גורמת לשחיקה של כותרות השיניים במשטחים הלעיסיים, לשברים בשורשי השיניים, לשבירה של סתימות וכתרים ובעיקר להתפתחות כאבים בשרירי הלעיסה ובפרקי הלסת ושחיקה של המשטח הפירקי של העצם של הלסת התחתונה.

גם אצל ילדים ידוע הרגל תת מודע של חריקת או הידוק שיניים לילי וברוב המקרים התופעה חולפת ללא צורך בכל טיפול.

היות והסיבה העיקרית להתפתחות הרגל של שחיקה וחריקה של שיניים הינו מתח נפשי מומלץ לטפל בסיבה להתפתחות התופעה דהיינו למנוע את המתח הנפשי על ידי שיטות של הרפיה ומודעות עצמית

טיפול שכיח ומקובל הינו ביצוע סד לילה לשיניים. מדובר במתקן פלסטי שנבנה על ידי רופא השיניים ומעבדת השיניים המותאם חד משמעית לשיניים בעיקר בלסת העליונה, הסד  יוצר מרווח ומחסום של 2 מ"מ בערך בין השיניים העליונות לתחתונות ובכך מונע את שחיקת השיניים ובנוסף גורם לפתיחה של חלל המפרקים של פרקי הלסת ומונע שחיקה של המפרקים.

כאשר בעקבות הרגל חריקת השיניים מתפתחים כאבים בפרקי הלסת ובשרירי הלעיסה מומלץ לקבל טיפול פיזיוטרפי לפרקים ולשרירים שכולל: מוביליזציות של הפרקים והשרירים, חימום עמוק ואולטרה סאונד בנוסף מומלץ שלא ללעוס מזונות קשים הגורמים לעומס על המפרק והשרירים כגון גזר תפוח עץ וכדומה.